top of page
  • Miriam Hockx

Beste anonieme medewerker van ONVZ, het geeft niet *

Bijgewerkt op: 12 dec. 2022


Beste anonieme medewerker *, Ik was er best even boos over hoor. En verontwaardigd. Verdrietig ook. Over je brief. Zoiets dinsdagavond -na een heerlijke, maar best lange dag lesgeven aan collega’s- op de eettafel vinden, dat zijn geen grappen. Wat ik nog minder grappig vond -om niet te zeggen walgelijk en hondsbrutaal-, is dat ik in de dagen daarop hoorde, dat ook mijn klanten brieven van jullie hebben gehad. Mijn klanten, anonieme medewerker. Kom op! Weldenkende volwassen mensen, die er op onze website, bij de afspraakbevestiging én tijdens onze intake op attent gemaakt worden dat wij contractvrij werken. En daar dus niet 1, niet 2, maar wel 3 keer bewust voor hebben gekozen. Zij die altijd zeggen, ‘Nou, ik stuur je factuur sowieso wel door, want ik betaal genoeg premie. Maar het maakt me eigenlijk helemaal niet uit wat ik terugkrijg. Ik vind het nu gewoon alleen maar even belangrijk dat er gericht naar mijn klachten gekeken wordt, dan ben ik er tenminste snel vanaf.’ Zij zouden beter naar een andere praktijk kunnen gaan, lazen ze? Niks ten nadele van collega praktijken natuurlijk, maar wat een gekke oplossing van iets dat geen probleem is. Mijn klanten snapten er niks van. En ik kan het ze eerlijk gezegd ook niet uitleggen. Waarom minacht ONVZ haar klanten? Waarom maakt zij zichzelf zo belachelijk voor hen? Weet jij dat misschien? Ik kreeg er zelfs een klein beetje zweetoogjes van, toen ik je brief las. Dat mag je best weten. Maar ja, ik was ook een beetje moe van die hele dag. En ik jank ook gewoon heel snel altijd als ik onrechtvaardigheid voel, dus dat ligt zeker niet aan jou. Voel je daar niet vervelend over. Ondanks dat ik moe was, sliep ik toevallig ook niet zo best die nacht. En toen ik daar zo weer eens een half uurtje naar het plafond lag te kijken, dacht ik: misschien slaap jij eigenlijk ook wel slecht over dit soort brieven, anonieme medewerker? Jij, die dit uiteraard gewoon van ‘het systeem’ moet versturen. Want natuurlijk doet geen mens zulke dingen uit zichzelf en voor de lol. En misschien zat jij ook wel niet zo fijn te eten die dinsdagavond? Ik kan me voorstellen dat je er niet helemaal lekker uitkomt namelijk, als de ‘En-heb-je-lekker-gewerkt-vandaag-schat?’ op tafel komt. Ik voelde medelijden opkomen over dat mijn keuze om contractvrij te gaan werken, er misschien voor zorgt dat jij de hele dag nare dingen moet doen daar op kantoor. En daarom schrijf ik je toch maar even terug om te zeggen: ‘ANONIEME MEDEWERKER, HET GEEFT NIET.


HET GEEFT NIET dat je mij zonder reden beticht van het hanteren van excessieve niet marktconforme prijzen. Je bent natuurlijk net als iedereen druk. En het is best een hoop werk om dat hele onafhankelijke kostprijsonderzoek fysiotherapie en de addenda daarbij door te nemen om te zien dat mijn 40 euro per half uur nog ónder de adviesprijs is. Zag verder in het jaarverslag dat het bij jullie ook niet helemaal vanzelf gaat financieel. Vervelend. De bedoeling van ‘geen winstoogmerk’ was natuurlijk nooit ook echt ‘geen winst maken’... Ik begrijp dat er dingen bedacht moeten worden om dat volgend jaar linksom of rechtsom wel weer voor elkaar te krijgen.

HET GEEFT NIET dat je mij onterecht verwijt dat ik de vrije zorgkeuze onhoudbaar maak. Is wel een beetje gek natuurlijk, want een contractvrij zorglandschap -het woord zegt het al een beetje en daar zal het huidige in alle opzichten onhoudbare stelsel ook ongetwijfeld langzaam heen bewegen- zorgt uiteraard juist voor een werkelijk óngekende vrijheid voor de klant! Maar ja, je hebt de brief natuurlijk niet geschreven als klant. Dat begrijp ik ook wel. Hier sprak gewoon even 'de-anonieme-ONVZ-medewerker'. Geen probleem.

HET GEEFT NIET dat je onwaarheden schrijft als dat door mij de zorg straks alleen nog betaalbaar is voor een kleine groep Nederlanders, want uiteraard heb je om privacy redenen geen inzicht in mijn agenda. Als je dat zou hebben, dan had je zeker gezien dat er betrekkelijk veel mensen in staan die helemaal geen aanvullende verzekering hebben omdat ze dat niet kunnen betalen en die dus des te vrijer zijn in hun keuze voor een fysio. Kon je niet weten, no hard feelings.

HET GEEFT NIET dat je je vergist in dat ik veel hogere prijzen voor vergelijkbare zorg in rekening breng dan andere fysiotherapiepraktijken. Je bent nog nooit hier geweest, dus dat maakt vergelijken natuurlijk heel erg moeilijk. Zorgkaart Nederland helpt misschien voor toch een beetje een indruk, maar ik snap dat de klant daar oordeelt. Dat is voor mij belangrijk, maar jij bent misschien naar iets anders op zoek.

HET GEEFT NIET dat je mij vals beschuldigd van dat ik mij niet aan mijn taak hou de zorgkosten betaalbaar te houden. Het doet wel een beetje pijn voor iemand die onder de adviesprijs werkt en juist altijd oplossingen bedenkt voor mensen met een kleine beurs en een specifieke hulpvraag, dat mag je best weten. Maar goed, zóveel kostbare nascholingen over pijn gevolgd inmiddels, dat ik dat wel kan handelen hoor ;)

HET GEEFT NIET dat je me vraagt om medisch inhoudelijke informatie waarmee ik kan aantonen dat ik bij specifieke verzekerden hoge kosten moet maken. Want hoe kun jij natuurlijk anders inschatten wat reëel is? Maar weet je, dat hoeft ook helemaal niet joh. Ontspan. Ik heb 7 jaar gestudeerd hiervoor. Ik heb volgend jaar 20 jaar werkervaring. Ik voldoe gewoon aan de registratie eisen van het BIG-register en van twee beroepsregisters. Ik sta onder collega’s en cliënten bekend als autoriteit in mijn specifieke vakgebiedje. Mijn hart schijnt op de goede plek te zitten ook nog. Voor IEDEREEN heb ik ALTIJD medisch inhoudelijke gronden waarop ik mijn besluitvorming baseer. Dat is mijn werk namelijk gewoon. Je kunt het loslaten, anonieme medewerker. Ik regel dit voor je. Doe jij gewoon jouw werk. Doe ik het mijne.

En nog even tussen ons: ik weiger het dus om te frauderen hè... Dat wil ik je toch ook nog even vertellen. Als het nodig is -altijd dus vanuit zinnig en zuinig oogpunt- dat ik mensen een uur achtereen zie (of desnoods langer), dan doe ik dat. En dan ga ik dus niet zogenaamd twee keer een los half uur ergens in m’n agenda zitten frommelen en de factuur opknippen in twee zittingen om een ‘computer says no…’ ergens in Houten -of waar dan ook- te voorkomen. Mijn klanten weten dit, zijn het daar volkomen mee eens en dragen de consequentie van mogelijk minder vergoeding. Geen zorgen.

HET GEEFT NIET dat je denkt dat ik wel even de boodschapper wil zijn en jullie klanten wil vertellen over de P95 norm (voor zover ONVZ dat zelf nog niet per brief gedaan heeft). Ik doe al geregeld pro deo werk zoals ik hierboven al schreef en ik maak daar nooit een punt van. Dus ja, ik snap dat je aan mij denkt.

Het geeft allemaal niet. We doen allemaal wel eens een keer onhandig of we gaan eens over het randje van de fatsoensnormen. Dat is #deleven. En geen van ons komt hier levend uit, dus laten we relaxen en allebei gewoon dat doen waar we verstand van hebben en blij van worden. En tot slot: laat ik je bedanken ook natuurlijk!

BEDANKT voor je tip om mijn tarieven nog eens tegen het licht te houden. Dat heb ik inderdaad zorgvuldig gedaan en we gaan per 1 januari 2023 drie euro per zitting omhoog. Een uur is dan dus 2x 43 = 86 euro. Dan weet je dat vast. Transparantie boven alles.


Ik wens je alvast een gezellige kerst en een heel gezond en gelukkig nieuw jaar, waarin jij en je naasten hopelijk maar nul zorg nodig mogen hebben. En áls het onverhoopt toch nodig mocht zijn, wens ik je veel wijsheid toe bij je keuze.

Groetjes, Miriam * Deze brief is geüpdatet op 12/12/'22 n.a.v. onderstaande reactie van ONVZ op LinkedIn. Uiteraard heb ik aan het verzoek om te anonimiseren direct gehoor gegeven. Wel zo fatsoenlijk. De rest van het bericht stelt me wederom teleur en neem ik verder ter kennisgeving aan. Tijd en energie steken in verder contact lijkt me voor beide partijen zinloos. Ik heb afspraken met mijn klanten. ONVZ met die van hen. Niks meer en niks minder. (punt) "Beste Miriam,


Vervelend te vernemen dat onze brief onvoldoende duidelijk is gebleken, wij zullen hier zeker naar kijken. Wij hebben deze brief echter niet verstuurd vanwege het tarief dat u in uw bericht noemt. We betreuren het dat u geen contact met ons heeft opgenomen, wij staan er altijd voor open om het gesprek aan te gaan met elkaar. Wij zullen dan ook contact met u opnemen om een en ander verder toe te lichten.


Wij hebben nog een verzoek aan u. Vanuit uw perspectief begrijpen wij dat u teleurgesteld bent en een punt wilt maken, maar de manier waarop u de naam van onze collega gebruikt vinden wij echt ongepast. Bij deze dan ook het verzoek om zijn naam te verwijderen.


Team paramedie van ONVZ"









3.278 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page