• Miriam Hockx

Je weet niet wat je niet weet

"Je weet niet wat je niet weet." Een zinnetje waar ik mezelf scherp mee probeer te houden en dat ik graag mag gebruiken ook als ik onderwijs geef.

Het is onze plicht als zorgverleners om onze klanten van alle kanten zorgvuldig voor te (laten) lichten over alle (on)mogelijkheden, zodat zij goed geïnformeerd kunnen besluiten wat de meest passende aanpak is voor hun probleem. Samenwerken met collega's die je kunnen aanvullen op gebieden net buiten je eigen expertise, is daarvoor onontbeerlijk.

Deze geweldige moeder zag ik vanochtend in mijn praktijk, vanwege pijnklachten en problemen met de aansturing van haar "core". De chirurg die een jaar of 5 geleden haar navelbreuk had gedicht, stelde daarna voor om in een tweede operatie ook haar #diastase te sluiten. Het was echter nooit geworden wat ze ervan had gehoopt. Noch qua vorm. Noch qua functie.

Mevrouw vertrouwde destijds op de kennis en kunde van de betreffende arts en was niet op de hoogte van het effect dat trainen eventueel nog zou kunnen hebben (ook trainen pre- en postoperatief). En ook niet van het feit dat plastisch chirurgen deze operatie via een lage dwarse snede kunnen uitvoeren (alleen meestal minder/ niet vergoed door de verzekering). En natuurlijk kijk je achteraf de koe in de kont, maar dit had écht anders gekund. Van een medische fout is geen sprake, de operatie an sich is prima uitgevoerd. Maar van een inschattingsfout mogen we hier mijns inziens toch wel spreken. Gezondheid is ons grootste goed en voordat ergens een scalpel in gaat, moet daarom die spreekwoordelijke koeienkont toch op z'n minst van voor en van achter, van links en van rechts en van binnen en van buiten bekeken zijn. Pas als alle opties besproken zijn, kan de klant van wie het lijf is beslissen.

Dus samen zijn we net na een goeie oefensessie nog eens even gaan zitten voor deze foto. Niet om iemand iets te verwijten of om zuur te doen. Maar om "ons zorgverleners" scherp te houden op onze verantwoordelijkheden en open blik. En om "ons mensen aan de andere kant van de bureautjes" er alert op te houden, dat ook dokters gewoon niet weten wat ze niet weten en een second opinion daarom nooit lastig is en altijd mag. Alleen niet bij dr. Google liever ;)


0 keer bekeken